Certifierad Agil Beställare - 27-28 april 2015

Den här kursen har redan varit.

OBS! Kursen här nedan har redan varit. Besök gärna en av de kommande kurserna istället.

Certifierad Agil Beställare – 27-28 april 2015

Agile Lean Foretagsinterna Kravhantering PO

Hur upphandlar jag IT system? Går det kombinera med Agil principer? Svaret är ja.

Denna kurs går igenom de tre centrala elementen för en lyckad beställning:
– kravställning
– hitta rätt leverantör
– skrivande av ett bra kontrakt.

Du lär dig leda upphandlingar som optimerar nyttan av din investering. Med certifieringen kommer du  kunna leda en väl fungerande upphandling utan externa upphandlingskonsulter.

Som deltagare får du en tydlig process som hjälper dig minimera risker och åstadkomma en bra interaktion mellan affär, IT och leverantör.

Efter kursen kommer du kunna leda en upphandling baserat på Agila principer där du genom tidig interaktion minimerar risker och ökar möjligheten att få det verksamheten behöver. Du lär dig följa upp resultat löpande under pågående implementation.

OBS: Uppdaterat kursdatum: 27-28:e April

 Certifiering sker i två steg

Steg ett: Kunskapsvalidering via ett prov på kursen samt kräver minst 95% närvaro vilket ger dig “Ackrediterad Agil Beställare”.

Steg två: Implementationsvalidering. Deltagaren behöver visa exempel från sin verksamhet där man har använt effektmål samt inkrementell leverans och godkännande under en upphandling och implementation vilket ger dig “Certifierad Agil Beställare”.

Läs mer: Om Certifierad Agil Beställare

Kursen vänder sig till dig som

  • För dig som idag gör upphandling eller är på väg att göra det
  • För dig som är linjechef och verksamhetsansvarig
  • IT-chefer
  • Systemägare inom både offentlig och privat sektor
  • Projektledare
  • Jurister som arbetar med mjuvkvaruavtal
  • För dig som är leverantör

Vi går bland annat igenom

  • En tydlig process för beställning och upphandling
  • Hur vet jag vad jag ska beställa?
  • Slicing – Hur jag bryter ner en beställning i mindre delar med fokus på värde och riskminimering
  • Checklistor – till hjälp för val av leverantörer samt för arbetet i min organisation
  • Agila avtal kontra traditionella – inklusive exempel på Agila avtal i bruk idag
  • Hur väljer jag leverantör – process och checklista
  • LOU – De möjligheter som medges men sällan används inom lagen om offentlig upphandling?
  • Case studies och exempel
  • Delade erfarenheter med andra deltagare

Förkunskaper

Hur bedrivs kursen?

Utifrån en upphandlingsprocess och dess steg genomför vi praktiska övningar på de olika momenten. Övningarna bedrivs i gruppformat med andra deltagare och under överseende från kurshållare på Crisp. En stor nytta med att gå en öppen kurs på Crisp är att du får tillfälle att höra hur de andra kursdeltagarna arbetar. Vi går även igenom och diskuterar case studies.

  • Datum: 2015-04-27
  • Stad: Stockholm
  • Språk: Svenska

Detaljer

Datum27-28 april, 2015   Dag 1, 10.00-17.30 frukost serveras från kl 9.30 (frivillig) Dag 2, 8.30-17.30 frukost serveras från 8.00 (frivillig)
DeltagareMax 20
SpråkSvenska
Kurslokal7A Odenplan. Norrtullsgatan 6, 113 29 Stockholm
PrisEarly bird rabatt: 14000 kr exklusive moms t.o.m 2015-03-27, from 2015-03-28: 17000 kr exklusive moms. Fika och lunch ingår.
Kontaktacademy@crisp.se, +46 8 556 950 15

Kommande kurser i Agile & Lean & Foretagsinterna & Kravhantering & PO