Vår nyaste Crispare började kort efter nyår och heter Mathias Holmgren. Det känns riktigt roligt att få välkomna Mathias som ny medlem.

Mathias, vem är du och var arbetade du innan du började här på Crisp?
Bra fråga! Inte helt lätt att besvara koncist, men jag kan berätta att jag gick på Datatekniklinjen på KTH för länge sedan och arbetat som konsult sedan slutet av 90-talet. Jag har en lång bakgrund både som systemutvecklare, arkitekt, projektledare, agil coach och har arbetat mycket med agilt ledarskap och organisationsutveckling. Nu senast kommer jag från HiQ Stockholm där jag jobbade som konsult. Innan dess har jag drivit konsultbolag i Exmentis Software tillsammans med några duktiga tidigare kollegor som jag kände från KTH och min första arbetsplats, Entra Capital Solutions.

Vilka uppdrag har du haft nyligen och vad gjorde du då?
Just nu hjälper jag ComHem som agil coach på en avdelning som har fyra team och en avdelningschef. Utöver det samarbetar jag också med de andra coacherna i IS/ITs agila coachteam för att utveckla de agila arbetssätten på hela ComHem. Innan dess var jag på NetEnt, också det som agil coach. Min huvuduppgift där var att coacha chefsteamet på en av utvecklingsavdelningarna för att hjälpa dem med sitt strategiska arbete. Utöver det stöttade jag teamcoacherna för avdelningens åtta team samt hjälpte ett större programinitiativ att få ihop samarbete och planering med ett medelstort antal team där integration mot produktledningen på NetEnt var en av nycklarna. Det blev en del samarbete med de agila coacherna på andra avdelningar också, lite av varje. Tidigare har det också blivit mer jordnära eller tekniska uppdrag som att tex leda team i agila leveransuppdrag eller vid agilt införande. Ett exempel på det var arbetet med att utveckla ett av Sveriges största inkassosystem på Trafikförsäkringsföreningen. Den tekniska och praktiska kopplingen är något som känns viktigt och meningsfullt för mig.

Vad ser du fram emot framöver nu som ny medlem i Crisp och hur känns det?
Jag kommer såklart hjälpa mina klienter med det som betyder mest för dem, det är alltid något som måste få sin primära omtanke och uppmärksamhet. Sedan vill jag lära mig att vara en god “Crispmedborgare” genom att finnas där för mina kollegor samt bidra till att Crisp skall fortsätta att vara en stark och positivt påverkande röst för bättre organisationer, arbetssätt och arbetsresultat även i framtiden. Områden som står mig nära är inre motivation och engagemang, tekniskt ledarskap och kvalitet, integration av strategiskt arbete i det agila, samt framtidens organisationer baserat på självorganisation och self-management. Det är verkligen superkul att nu vara en del av Crisp och jag ska inte sticka under stolen med att jag känner mig rätt så ödmjuk av att bli välkomnad i gemenskapen här. Det är många oerhört duktiga människor på Crisp som redan har åstadkommit så mycket, brutit mark och gjort ett stort avtryck på hela mjukvarubranschen. Så det är klart att jag känner av att det finns mycket att leva upp till i den traditionen. Samtidigt är det också något som stimulerar och gör att det känns motiverande och spännande.